Søvnpolitik

Søvnpolitik for Børnehuset Stjernedrys

I Børnehuset Stjernedrys har vi en søvnpolitik som vi alle arbejder ud fra. Vi vækker ikke et barn fra dets middagslur, og vi fratager ikke et barn under 3 år dets middagslur, med mindre barnet meget tydeligt viser, at de ikke har behov for luren. Alle vuggestuebørn bliver tilbudt en middagslur i Børnehuset Stjernedrys, og falder barnet ikke i søvn, har det som minimum fået et hvil på 30 minutter midt på dagen. Årsagen hertil har vi uddybet i afsnittet nedenfor.

 

Middagslurens vigtighed

”Det er en udpræget myte og misforståelse at middagsluren ødelægger børns nattesøvn.” er et citat fra bogen ”Børns søvn- din lille sovetryne” som er skrevet af Vibeke Manniche som er søvnekspert, læge og Ph.d.

Vibeke Manniche skriver, at en god middagslur typisk er årsagen til en god nattesøvn.

Fratages et barn dets middagslur for tidligt i dets udvikling, vil stresshormonet kortisol være så mangfoldigt tilstede i barnets krop ved aftentid, at barnet vil være overtræt, hvilket giver barnet en meget dårlig forudsætning for at falde i søvn. Middagsluren skal dog være tilpasset barnets alder, men en god søvnrytme vil gøre, at barnet selvregulere søvnen og vågner når behovet for søvn er dækket.

 

Mit barn har svært ved at sove om aftenen

Når nu Vibeke Manniche har fået aflivet myten om, at middagsluren ikke er årsagen til, at et barn ikke vil sove om aftenen, er det selvfølgelig ikke sådan, at der ikke er en anden årsag til aften og natteroderiet.

 

Hold barnet sovende om natten:

  • Læg barnet i seng samme tid hver aften også i weekenden og ved ferier.
  • Følg samme putteritual (30 min)
  • Fortæl barnet det skal sove og gør det til noget positivt
  • Træk gardinerne for og gør værelset mørkt.
  • Undgå støj og larm
  • Hold værelset køligt men ikke for koldt (omkring 18 grader er optimalt)
  • Skift kun bleen hvis det er nødvendigt og helst i mørket (hvis muligt).
  • Vågner barnet om natten skal du hverken tumle eller lege med barnet.
  • Vågner barnet, skal du på alle måder signalerer at i skal sove videre.

 

Skab en god stemning inden putningen:

  • Få løst evt. konflikter før barnet ligges til at sove.
  • Læs en god og rar historie, der passer til barnets alder.
  • Sænk stemmen og undgå at skælde ud.
  • Brug aldrig værelset og sengen som straf.
  • Send ikke barnet i seng, hvis du er vred.
  • Læg dagens bekymringer og stress bag dig.
  • Læg tlf. Ipad og andre distraheringer væk.

 

God putterutiner:

  • Giv barnet et varmt bad
  • Masser barnet med kærlige, rolige strøg
  • Giv barnet behagligt nattøj på
  • Sænk lyd og lys i hjemmet.
  • Ingen pc/tv/ipad/tlf den sidste time inden barnet sover.
  • Læs en historie for barnet ved sengen
  • Sider du ved barnet, kan det hjælpe med en beroligende hånd på barnet.

 

Et godt aftenritual kunne være:

  • Omkring Kl. 19 får barnet et varmt bad.
  • Kl. 19.10 børstes tænder og gives nattøj på.
  • Efter gå i ind i barnets seng og læser en bog, bogen skal passe til barnets alder.
  • Kl. 19.30 siges godnat og sov godt.

 

Ugler ( hvis du har et barn der er sent oppe)

  • Ryk sengetiden gradvist 15 min hver tredje dag.
  • Og fasthold en rutinen som ikke varierer, og som f.eks. bygge på ovenstående.

 

Søvnens betydning

Når et barn er træt og det er ved at være sengetid, sænkes udskillelsen af sekret fra kirtlerne i barnets næseslimhinde, tårekanalerne og spytkirtlerne. Hvilket er årsagen til at barnet får ’sand’ i øjnene og gnider dem - nogle børn bliver også tørstige op til sengetid. Om natten sker der et skift i, hvilke hormoner kroppen udskiller. Stresshormonet, som i øvrigt er hæmmende for genopbygningen af vævet i kroppen, men som sørger for at vi er kvikke om dagen, falder til næsten ingen udskillelse. Væksthormonet derimod, som er genopbyggende og som har betydning for om barnet vokser, udskilles i høj grad, i den første tredjedel af natten, hvor den dybe søvn indtræder.

Et barn der får for lidt søvn kan være rastløs, få hovedpine, have let til tårer og have et generelt dårligt humør, ligesom det at kunne takle sociale relationer oftest bliver sværere. For lidt søvn kan også fører til hyppigere sygdom, dårlig indlæring, dårligere trivsel, såvel som det også kan være en af årsagerne til fedme.

 

Overblik over børns generelle søvnbehov

Børn i alderen 6 til 12 mdr.

Har brug for et sted imellem 14 og 15 timeres søvn i løbet af døgnet, søvnen bliver fordelt på natten samt typisk 2 lurer i løbet af dagen. De fleste børn vågner også stadig om natten i denne alder og de fleste børn har stadig brug for et måltid i løbet af natten. I Stjernedrys vuggestue følger vi barnets behov for søvn i denne alder, når tegnene melder sig for træthed bliver barnet puttet i dets barnevogn.

 

Børn i alderen fra 1 til 3 år

Har brug for et sted imellem 12 og 14 timers søvn. Fordelt på søvnen om natten og typisk 1 lur i løbet af dagen. Der er ikke behov for et måltid i løbet af natten mere, hvilket for det meste betyder der kommer mere ro på om natten. I Stjernedrys vuggestue følger vi her stadig børnenes søvnbehov, de ældste børn har nu typisk en fast rytme med en lur om dagen og vi putter børnene lige omkring kl. 11.30.

De mindste børn i denne søvnkategori, kan stadig have brug for to lure, ligesom de i overgangsfasen fra 2 lure til 1 lur kan have brug for at blive puttet før kl. 11.30, her følger vi igen børnenes behov og tilpasser os.  

 

Børn i alderen fra 3 til 6 år

Har brug for et sted imellem 10 og 12 timers søvn. Da Stjernedrys børnehave nogle gange er på længer turer kan det forekomme at luren bliver sprunget over, til fordel for at barnet kommer med på tur.

I som forældre kan hjælpe børnene ved at sørge for, at børnene får mulighed for at sove et langt stræk i løbet af natten, f.eks. fra kl. 19-19.30 om aftenen til kl. 6 – 7 næste morgen.

 

Litteratur omkring børns søvn

Hvis I selv ønsker at læse jer frem til hvad der passer bedst for jer, kan vi anbefale disse to bøger: ”Børns søvn - din lille sovetryne” af Vibeke Minniche og ”Børn og søvn, sådan får du dit barn til at sove.” af Helene Lyng Hansen. Ellers er i velkommen til at kontakte os i institutionen, evt. aftal et tidspunkt hvor der er mulighed for at få en god snak med pædagogen på dit barns stue.

 

Hvis I har spørgsmål eller fortsat oplever, at jeres barn har svært ved at sove om aftenen, efter at have læst dette skriv, vil vi meget gerne gå i dialog med jer, så jeres barn får den søvn, det har behov for.

Børnehuset Stjernedrys 2019